Koncesja na sprzedaż alkoholu – terminy płatności
Na stronie urzędu Gminy pojawiła się informacja o terminach płatności za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Przedsiębiorcy prowadzący handel detaliczny, jak i gastronomiczny wyrobami alkoholowymi zobowiązani są do wpłaty I raty opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 31 stycznia 2023 r. W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności opłaty, o których mowa poniżej, dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Opłaty kształtują się następująco:
- Podstawowa
a) 525 zł,- na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
b) 525 zł,-na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
c) 2.100 zł,- na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu. - Opłatę, o której mowa w pkt. 1 , przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży , w którym roczna wartość w roku poprzednim przekroczyła:
a) 37 500 zł,- dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwo – wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
b) 37 500 zł,- dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) – wnosi w wysokości 1,4 ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
c) 77 000 zł,- dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu – wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim. - Przedsiębiorcy, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych nie przekroczyła wartości, w których mowa w pkt. 2, wnoszą opłatę w wysokości określonej w pkt. 1.
- Za dotrzymanie terminu wniesienia opłaty uznaje się datę dokonania wpłaty na rachunek tutejszego urzędu potwierdzonej w placówce pocztowej lub banku przyjmującego wpłatę lub przelew.
- Warunkiem potwierdzenia sprzedaży wyrobów alkoholowych jest posiadanie przez przedsiębiorcę kopii złożonego oświadczenia potwierdzonej przez tutejszy urząd oraz posiadanie odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwoleń.
Urząd Gminy Tarnowo Podgórne zwrócił uwagę, że wniesienie opłaty odbywa się bez uprzedniego wezwania. Zatem przedsiębiorcy, którzy sprzedają alkohol, a nie dokonają terminowo opłaty za pozwolenie sprzedaży alkoholu, mogą liczyć się z poniesieniem konsekwencji. Tacy przedsiębiorcy nie będą mogli liczyć na to, że brak opłaty będą argumentować brakiem otrzymania powiadomienia ze strony Urzędu Gminy Tarnowo Podgórne o zbliżającym się terminie opłaty
Konsekwencje prawne niewywiązania się przedsiębiorcy z obowiązków wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
- zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. a oraz ust. 12a zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt. 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art. 111 ust. 2,
- zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. b oraz ust. 12b zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt. 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 lub 5, powiększonej o 30% tej opłaty,
- zgodnie z art. 18 ust. 10 pkt. 5 zezwolenie cofa się w przypadku przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim.
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w wysokości i terminach określonych przez ustawę przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia (art. 18 ust. 13).
W przypadku cofnięcia zezwolenia z powodu podania fałszywych danych w oświadczeniu przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia (art. 18 ust. 11).
Opłatę należy wnieść na konto Urzędu Gminy Tarnowo Podgórne ul. Poznańska 115, 62-080 Tarnowo Podgórne – rachunek bankowy w ING Bank Śląski S.A. Oddział Poznań nr rachunku: 32 1050 1520 1000 0024 3672 4641
Bliższych informacji na powyższy temat udziela Jolanta Kaźmierczak tel. 61 8959260, edg@tarnowo-podgorne.pl
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. Z 2021 r. poz. 1119 z późniejszymi zmianami).